Także wspomniane ograniczenie dotyczące zaznajamiania się oskarżonego w obecności obrońcy z materiałami postępowania może i zapewne będzie miało dwojaki efekt. Przyspieszy – zgodnie z intencją ustawodawcy – postępowanie, jednak jednocześnie – przy braku standardów minimalnych pracy obrońców z urzędu – spowoduje, że częściej niż obecnie pierwszy kontakt oskarżonego z jego obrońcą z urzędu nastąpi dopiero podczas pierwszej rozprawy sądowej, co się zdarza obecnie, choć w mniejszym zakresie, niż spowoduje to zmiana k.p.k., a co poważnie podaje w wątpliwość rzetelność i jakość obrony.
Wreszcie postulujemy synchronizację prac nad dostępem do pomocy prawnej w poszczególnych postępowaniach (głównie postępowaniach karnym, cywilnym, administracyjnym), co pozwoli na tę problematykę spojrzeć całościowo, wprowadzić – tam, gdzie to możliwe – ujednolicone i przejrzyste kryteria i procedury oraz pozwoli uniknąć niepotrzebnych różnic .
Leave a reply